Jelenlegi hely

Modpörkölt: DOOM!

Utolsó bejegyzés

Modpörkölt: DOOM!
Májusban új Doom játék érkezik, az egyre komolyabb hype-időszak alatt pedig felvetődik a kérdés: mégis hogyan üssük el azt a pár hónapot a korábbi részekkel, ha az ismerős pályákon már kikapcsolt monitorral is fülcimpán lőjük a szájberdémont? A REWiRED tudja a választ: az első két epizódhoz készült modok segítségével!

Újonnan érkezők számára bizony embert próbáló feladat lehet a több, mint 20 éves source port- és modtermésből kitúrni a különleges darabokat, így most mindkét téren igyekszem egy kis segítséget nyújtani.
 

Kép: tacihon
 
Kell egy source port!

Ki kell ábrándítanom a DOSBox-híveket: aki az utóbbi 10 évben készült rajongói kreációk közül csemegézne, az nem igazán úszhatja meg egy modern source port beszerzését. Az majdnem teljesen ízlésfüggő, hogy ki melyiket részesíti előnyben, de azért van három elég jó tippem a tájékozódáshoz.


GZDoom - Az ezermester
 

GZDoom – na meg kistestvérei, a szoftveres renderelésben nyomuló ZDoom és a multiplayert fókuszba helyező Zandronum - joggal birtokolja a legnépszerűbb source port címét: ha testre szabhatóságról és kompatibilitásról álmodik a júzer, akkor ezekkel egész egyszerűen nem lőhet mellé. A beállítások mennyisége elsőre abszolút letaglózó, de a lehetőségeket sikerült úgy csoportosítania a fejlesztőbagázsnak, hogy mégis roppant felhasználóbarát legyen a végeredmény. Az irányítástól a kezelőfelületen át a grafikáig minden egyéni ízlésre szabható, de nem erőltet rád semmit a program, egyszerűen csak hagyja, hogy fokozatosan merülj el az opciók erdejében.


Doomsday – Pokolba a pixelekkel!
 

Amikor lelkes fanok először jutottak el a forráskód mélyére, a hangsúly az eredeti élmény megőrzése helyett inkább a látványelemek feltuningolására tevődött át. Ez a szellemiség hívta életre a Doomsday nevű engine-t is a kétezres évek elején: sima textúrák, dinamikus fények, egy nagy adag lens flare és egyéb extra dekorációs effektek tucatjai igyekeznek feldobni az eredeti külcsínt.

Autentikus élményt senki se várjon tőle, na de mit számít ez, ha egyszer John Romero is a Doomsday-re esküszik manapság?


Doom Retro – A kifinomult klasszikus
 

Vannak, akik nem akarnak modern grafikát vagy kivételes testre szabhatóságot, sőt, ha tehetnék, még manapság is egy jó öreg 486-oson pumpálnák tele rakétával a Brúzer tesókat. Az ennek a rétegnek kedvezni kívánó portok – például a Doom 1.0-ás verzióját minden bugjával és 320x200-as felbontásával együtt megőrző Chocolate Doom - közül Brad Harding Doom Retrója egészen egyedi kiindulópontja miatt emelkedik ki: régi szoftvered még lehet, hogy van, de 486-ost és CRT monitort manapság már bolhapiacon is alig találsz. A Doom Retro nem azt a programot kínálja, amivel 1993-ban játszottál… a Doom Retro azt az élményt adja vissza, amit 1993-ban átéltél.

Hogyan teszi ezt? Elsősorban úgy, hogy a mai nagyobb méretű és magasabb fényerejű LCD monitorok figyelembe vételével hozza vissza az eredeti játék sötét tónusait moderáltan alacsony felbontás - 640x400 - mellett, a játékmenetet pedig a DOS-os állapotig „butítja” vissza (pl. nem kapunk üzeneteket titkos helyek megtalálásakor, de az automap is ősi formájában fogad). Emellett helyet kapott egy sor opcionális, de manapság gyakran előforduló fícsör is (pl. 16:10-es widescreen mód az eredeti field of view megtartása mellett, szélesvásznú HUD, ellenfelek dinamikus árnyékokkal, random tükrözött holttestek, hullámzó víz, natív Xbox kontroller támogatás), amelyek mind-mind úgy színesítik - és egy leheletnyit modernizálják - az id Software remekét, hogy az érzés mégis ugyanaz marad, mint egykoron.


Modkóstoló

Ennyit a source portokról, jöhetnek a modok! Az alább következő öt modifikáció mind változatosságban, mind pedig minőségben az utóbbi évek kiemelkedő darabjai közül került kiválasztásra, természetesen a teljesség igénye nélkül.
 

Doom the Way id Did széria
 

2010 környékén egy csapat tapasztalt „Doom mapper” úgy döntött, hogy speciális megaWAD-ot készít a Doom designereinek - John Romeronak, Sandy Petersennek és Tom Hallnak – stílusát utánozva. A srácok az imitáció koncepcióját szigorú szabályokhoz kötötték: a pályáknak követniük kellett az eredeti 3 epizód tematikáját, technikailag pedig kötelező volt az eredeti, source port-mentes játékkal való kompatibilitás. Az egy évnyi megfeszített munkának és a legapróbb részletekbe menő kutatásnak – még maga John Romero is szolgált néhány hasznos tanáccsal a fejlesztés során – egy végletekig autentikus, szuper minőségű pályacsomag lett az eredménye.

A projectnek akad folytatása is, mely a Doom 2 pályáit veszi alapul, de már készül az Ultimate Doom the Way id Did című ápgréd is.
 
Kompatibilitás: Doom (DTWiD 1) és Doom 2 (DTWiD 2), ZDoom / GZDoom (Brutal Doom is), Doomsday, Doom Retro


Knee-Deep in ZDoom
 

"Hey, that's one nuked Duke!"

Doom the way id Didhez hasonlóan itt is egy kvázi-remake-ről van szó, azonban teljesen más megközelítésből: a Knee-Deep in ZDoom a Doom shareware epizódját, a Knee-Deep in the Deadet dolgozza fel a ZDoom minden extra képességének kihasználásával. A 10 óriási, több szintes pálya komoly kihívást és kb. 10-15 órányi játékidőt nyújt, de a rakatnyi új ellenféltípus és a két új fegyver az, ami igazán frissé varázsolja az élményt.

Abszolút kötelező darab!

Kompatibilitás: ZDoom / GZDoom (Brutal Doom csak részlegesen)
 

Back to Saturn X széria
 

Sosem találkoztam még olyan moddal, ami annyira jól összegezné a 90-es évek FPS-einek világát, mint a Back to Saturn X. A megkapó, klasszikusan sci-fis színvilágú textúrák egyszerre idézik fel a Doom, a Quake, a Heretic és az Unreal hangulatát, a pályadesign a látványos, nyílt terek és a komplex létesítmények tökéletes házassága, az i-re pedig egy fantasztikus MIDI soundtrack teszi fel a pontot.

Mindössze egy kontrája van ennek a remek megaWADnak: a tervezett 3 epizódból egyelőre csak kettő – a „Get out of my Stations” című első és a „Tower in the Fountain of Sparks” névre hallgató második - készült el.

Kompatibilitás: Doom 2, ZDoom / GZDoom (Brutal Doom is), Doomsday, Doom Retro


Pirate Doom
 

Yikes! Az általánosan kalózos cím istenigazából egy „Monkey Island Doom-ot” takar: ebben a modban a Monkey Island világát megszálló démon hordákkal kell felvennünk a harcot, végül pedig még magával LeChuckkal is el kell járnunk a bossfight-táncot. A „kalózosított” ellenfelek – papagájokat lövő revenantok! –, a külcsínben az Outlaws-ból származó fegyverarzenál és a sok humoros kikacsintás roppant kellemes ízt kölcsönöz a játéknak, de az igazi nyalánkságot a pályák változatossága jelenti.

Pirate Doom a Doomhoz fellelhető egyik legjobb total conversion mod, sokkal-sokkal több egyszerű paródiánál.

Kompatibilitás: GZDoom


DemonSteele
 

Ha a Doomot összekutyulod animékkel, szamurájfilmekkel és egy adag glammetállal, nagyjából meg is kapod a DemonSteele-t, ezt a teljesen őrült fegyvermodot. Az eredeti játékmenetből gyakorlatilag semmi sem maradt épen, ugyanis itt az elsődleges gyilkoló eszközöd egy katana, amellyel szélsebes mozdulataidnak és különleges kombóidnak köszönhetően szusivá apríthatod még a legkeményebb démonokat is. A kihívás a gyorsaság szükségéből fakad: a sok szituációban nélkülözhetetlen speciális mozdulatokhoz és a sebzésbónuszokhoz bizony tempósan és nagy számban kell irtani a pokoli hordákat. A Doom első részének pályai mellé éppen ezért nem is ajánlom, egyszerűen túl kevés rajtuk az ellenfél ehhez a kaszaboláshoz.

Vigyázat: aki már a Brutal Doomot is szentségtörésként fogta fel, az a DemonSteele-től egyenesen sikítófrászt fog kapni.

Kompatibilitás: ZDoom / GZDoom
 
Szerkesztette: Zaxx - 2019 júl 11


ibi amentia latet



A Sunlustban továbbra sem értem, hogy mi a jó (csapdák-csapdák-csapdák, a Serious Sam is megirigyelhetné), mondjuk ez az idei Cacowards majdnem mindegyik résztvevőjére igaz nálam (oké, a Breach egész jó lett, meg is kapod alapból, ha letöltöd a Doom Retrót). :D Rossz volt a tavalyi év, mondjuk ezt már abból is lehetett sejteni, hogy a rohadt szelfibotos mod kapott egy díjat. :D

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.



Lebuktam. Már két éve nem követem nyomon a díjazást, de előtte nem szoktam csalódni a kiemeltekben. Nyilván nem lehet mind mestermű, viszont jellemzően nem is amatőr bénaságok, mint más játékok modjainak/fanpályáinak - lássuk be - a zöme. Az emelt szintű wadgyártás kellemesen, megbízhatóan profi művészeti iparággá érett az évtizedek során.

ibi amentia latet



Ez így van, pl. ezt az ötöst is baromi nehezen hoztam össze, mert simán lehetne 10 is, annyi hihetetlenül minőségi cuccot lehet találni. A cikkben felsorolt cuccok minőségileg - a DemonSteele-t egy kicsit most nem számítva, mert ahhoz saját pályák nincsenek - mind megfelelnek egy teljes értékű játéknak / kiegészítőnek, sőt, a két pályacsomag széria simán többszörösen jobb, mint a Final Doom pl.

A BtSX művészileg is úgy van összerakva, hogy leteszed magadat, a Doom Retro meg konkrétan egy igényesebb "klasszikus Doom" csomag, mint amit a BFG Editionben találsz pont azért, mert a koncepció már nem is technikai, hanem inkább egy "művészi" múltidézés szerzői koncepciókkal (nem azon van a hangsúly, hogy "mit tud" a motor, hanem azon, hogy pöccre induljon a legkocább gémernek is + azt csinálja, amit az egy szem fejlesztő elképzelt).

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.


Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

Én sima ZDoomban szoktam előkapni a Doom 1-2-t, remekül be tudom benne lőni, hogy kellően sima és tetszetős legyen az élmény (a steames nem az, hanem nagyon is hozza a "szögletes" DOS-os élményt), de ne kerüljön messze az autentikustól sem. (Más source portot t mondjuk nem is nagyon erőltettem, szóval nem vagyok szakértő.) És még játszhatóbb kontrollerrel is, mint egy-két konzolexkluzív, de azért inkább egérrel szoktam :)

Viszont még 1280x1024-ben régen hozta a 200 fps-t, full HD-ben már a 60 sincs meg sokkal erősebb gépen sem, így PC- és monitorbővítés után le kellett adnom az igényeimet 720p-re. Ennyire nem szeretné, ha széles a vászon? (Egyébként keveredik nálam az érintett két rész, de csodálnám, ha gépigényben ekkora különbség lenne.)

Sors bona, nihil aliud.



Ennyire nem szeretné, ha széles a vászon?

Ennyire. A ZDoom szoftveresen kezel mindent, szóval képzeld el, mennyi erőforrást vesz ki a processzorból az, hogy 1080p-ben kell lerenderelnie a játékot. Az 5 évvel későbbi Outcast alapverziójában nekem kb. 40-es átlagfps-em volt i7-esen az eredeti verzióval, miután felhackeltem 720p-be, az EDuke32 szoftveres módját használva meg 30 fps-sel fut a Duke 3D 4K-ban. :D

Ettől függetlenül furcsa a zuhanás, mondjuk nem tudom, milyen procid van, de nálam 1080p-ben a ZDoom csak a Doom II No Rest for the Living epizódjában tud benézni 150 fps alá (az is azért, mert az Xbox 360-as verzióhoz fejlesztette a D3 kiegjét is szállító Nerve Software - PC-re a BFG Edition óta van, de a wad file-t megeszi az összes source port kb. -, szóval szartak a 90-es évekbeli gépek teljesítményére :D). Mindenesetre ott a GZDoom, ami tök ugyanaz, mint a ZDoom, csak OpenGL-es: ha kikapcsolod a texture filteringet, akkor teljesen úgy fog kinézni, mint a ZDoom - azt leszámítva, hogy teljesen 3D-s a tér, de az úgyis csak akkor tűnik fel, ha fel-le nézel, amit a Doomban alapból úgysem fogsz -, csak kb. 10x több fps-sel.

Én azért bírom egyébként jobban a Doom Retrót a ZDoomnál, ha az old school feeling kell, mert desktop felbontásban fut automatikusan, szóval csak a játék renderfelbontása 640x400, így pedig a monitor natívját használva élesebb képet kapsz, mintha a 1080p-s monitorodat erőltetnéd alacsony felbontásra a ZDoommal. Alapból egyébként a régi 35 fps-es limit ott is ki van lőve, szóval a játék simán fut, az egeres célzás tökéletes, a kontroller meg jobban van belőve a ZDoomnál, ha jól emlékszem (pl. ha játék közben dugod be a kontrollert, akkor is azonnal felismeri, a billentyűs gombok helyett meg elkezd Xbox-os gombokat kiírogatni). A hátrány, hogy mivel a retróság jegyében teljesen megtartja az eredeti menüket, ezért cfg file-ból kell módosítani a beállításokat - na nem mintha ez nehéz lenne, mert olyan nagyon sok nincs belőlük, rájuk ismerni meg pofon egyszerű.

Egyébként a Retro-ról csináltam egy videót pár hete, csak elég béna lett a minősége a FRAPS miatt, szóval nem raktam bele a cikkbe:

Doom Retro gameplay
Inditás gomb

Doom Retro gameplay (00:09:55)

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.


Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

mondjuk nem tudom, milyen procid van,

Egy i5 4590, nem ennek a játéknak kéne megfognia még így se, de mindegy. Majd utánanézek a többi említettnek, ha nem leszek lusta rá :)

a billentyűs gombok helyett meg elkezd Xbox-os gombokat kiírogatni

Ez nagyon fontos, mivel a Doom tele van QTE-vel!

Sors bona, nihil aliud.



Annak a CPU-nak bírnia kéne, simán.

Ez nagyon fontos, mivel a Doom tele van QTE-vel!

És még jól is mutat! :D

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.



A hírrel\cikkel kapcsolatban jutott eszembe valami: nagyon kellene valaki, aki szerkesztgeti és tutujgatja az oldalt, már, ha komoly a cél, hogy újrkumplikat is toborozzunk a fennmaradó 20-30 ember mellé. Én értem, hogy rohadt sok munka van egy ilyen írással, és ezért valahol megérdemli, hogy fel legyen "ragasztva" a főoldalra, de miután ez az egyetlen kiemelési funkció jelenleg, ez azt jelenti, hogy az olyan, klikkelést jobban vonzó írások, mint a Superbowl trailerek (amelyre szintén ráfért volna valami figyelemfelkeltőbb hír, akár a Marveles cucc, vagy BÁRMI címbe emelésével) egyszerűen eltűnnek még egy fullHD monitorról is, alul jelennek meg, mintha nem frissebb tartalmak lennének. Tudom, hogy drupal, meg le is van szarva, de érdemes lenne tematikusan és jól építgetni a főoldalt - már, ha van miből - mert így egyrészt kaotikus, másrészt, mint azt mondtam, kevésbé """fontos""" infók töltik ki a dolog zömét. Én továbbra is elgondolkodnék valami más megoldáson a kiemelésre (akár egy hármas tab a ragasztott híreknek, vagy nem tudom), mert ez így finoman szólva sem az igazi.

Oszt' lehet hülye vagyok, akkor bocs.



WTF

ha nem szólsz észre sem veszem, hogy nem a legfrissebb hír van legelöl...

Ez mi?

Egyébként mond csak ki Bagoly bátran, hogy mi a f keres kint egy 20 éves játék modjairól szóló cikk a főoldalon amikor max egy kommentet érdemelne egy eldugott topicban. :)



De miért mondjam, ha egyszer nem gondolom így? A Doom most, pár hónappal a folytatás megjelenése előtt igen rentábilis "klikkmágnes", az első részek pedig igazi nagybetűs kult-klasszikusok, ráadásul a cikk tele van érdekességekkel - mondjuk engem retrofilnak tartanak, tehát ebből a szempontból nem biztos, hogy reálisan látom a dolgot, de nem hinném, hogy gond lenne vele.

És hogy ON is legyek: Androidra melyik lehet a legjobb Doom-atlernatíva?



És hogy ON is legyek: Androidra melyik lehet a legjobb Doom-atlernatíva?

A poén az, hogy megnéztem, mert szerettem volna egy mobilos source portot is a felsorolásba... és találtam egy darabot: a Google Play-ről törölték, szóval illegális, de nem is kifejezetten jó (az irányítás rossz, néha be tud lassulni és zenéje sincs).

Mellesleg a kitűzésen én is gondolkodtam egy sort és arra jutottam, hogy mivel a hosszabb, egyedi RW kontentet ki szoktuk tűzni néhány napra, ezért jobb megoldás híján most is így teszek. Tényleg sokkal frankóbb lenne mondjuk egy oldalsávos "ajánlott cikkek" szerű megoldás, mert úgy akár még a régebbi, nem aktuális, de bármikor érdekességet jelentő cuccokat is kint tudnánk hagyni hosszabb időre + a fórumon aktuálisan menőnek számító topikokat is lehetne promózni, de nem tudom, hogy mikor lesz ilyen fícsör, már ha lesz egyáltalán.

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.



Átszórtam ide a cikkhez egyáltalán nem kapcsolódó kommentek végét.

Steam: mrstrato
Cserekulcs listám



Brad Harding cucca nem csomagolható ki (error) :/

- Mit kaptál karácsonyra?
- Lófaszt!
- Miért a seggedet raktad ki az ablakba?!



Gondolom pont rosszkor tölthetted le, mert pár órája jött ki az új verzió.

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.

REWiRED - Kutyus felfedő szétszéledés - 2014-2057 © Minden Jog Fenntartva!
Virtuális valóság és Kecskeklónozó központ - Oculus MegaRift - PS21 - Mozi - 4D - Bajuszpödrés
Médiaajánlat/Borsós Brassói Árak
Rohadt Impresszum!