Jelenlegi hely

Beszámoló: Black Mesa (Source)

Utolsó bejegyzés

Beszámoló: Black Mesa (Source)

rwurl=https://i.imgur.com/6Y8U0fg.jpg
Nos egy kis gyors történelemlecke kezdetnek. Az alap Half-Life ugye 1998-ban jelent meg, azonnal minden idők egyik legjobb FPS-évé avanzsálva. Néhány kiegészítő után 2004-ben jelent meg hosszas vajúdás után a folytatás, ami szintén kiválóan sikerült, gyakorlatilag mindkettő hatalmas és megkerülhetetlen mérföldkő volt a digitális játékok területén. Már 2004-ben is kicsit kopottas volt a HL1 grafikája, ezért is született meg a HL: Source. Ebben a Valve az első rész pályáit átportolta a HL2 (Source) motorjára, bár sajnos csak részeiben, egyedül a fizikai motort (Havok) és a víz / fény árnyalókat építették bele. A teljes átépítés textúrákkal, modellekkel, animációkkal és egyebekkel egyértelműen rengeteg időt vett volna igénybe és ennyit a fejlesztő/jogtulajdonos Valve nem szánt rá.

rwurl=https://i.imgur.com/ewCZk41.jpg

Gabe Newell azt mondta, hogy a komplett újrakészítése a Half-Lifenak a rajongók által a Source motor használatával: "nem csak lehetséges... de szükségszerű is". És a rajongók természetesen kapva kaptak az alkalmon. Már rögtön a HL2 megjelenésének évében két csapat is elkezdett azonnal dolgozni az átültetésen, ezek hamar egyesültek és elkezdték a fejlesztést. Továbbiakat a kapcsolódó wiki oldalon olvashattok.

rwurl=https://i.imgur.com/auaI1E7.jpg

Most 2020 eleje van, és végre elkészült (vagyis hát majdnem, de a lényeg, hogy az egész történet már játszható az elejétől a végéig) ez a teljes részletességűnek mondható ráncfelvarrás. Bár inkább nevezhetném 2010-es évekbeli felújított változatnak. Majdnem 16 év telt el, azt hiszem senki sem hitte hogy ennyi ideig fog tartani, azt meg még kevésbé, hogy előbb kész lesz, mint a Half-Life 3. Menet közben rengeteg minden változott, azt hiszem egy sokszáz oldalas könyvet megtöltene a játék elkészülésének története, talán egyszer lesz ilyen is, de addig is ugorjunk a játékba, elvégre erre vártunk már évtizedek óta!!....

............Oké, a játék szuper tökéletes, nyomás mindenki megvenni és játszani............

rwurl=https://i.imgur.com/hr5yF1z.jpg

Na, remélem azért valaki még visszatért, miután jól elverte ismét a pajszerral a nagyfejűt. A Földön játszódó epizódok még 2012-ben jelentek meg, a hiányzó Xen rész pedig most, alig egy hónapja. Sajnos 8 év igen sok idő a játékfejlesztésben, de 16 aztán végképp rengeteg. Még Valve időben számolva is... Lássuk hát mire ment a fejlesztő Crowbar Collective ennyi idő alatt:

A grafika mostanra már sajnos megint kopottas lett, bár egyértelműen kihozták belőle a maximumot, a szó legszorosabb értelmében, azaz a Source motor a legmagasabb fordulatszámon pörög még éppen hogy csak a szétrobbanás előtt egy fokkal. Természetesen így is zongorázni lehet a különbséget az eredeti és a remaster között. Dinamikus fények, szórt árnyékok, vadonatúj részletes modellek, újrarajzolt textúrák, átépített-kibővített pályák, javított fizika, tökéletes animációk, régi-új szövegek és kistörténetek, egyszóval a felújított változat fantasztikus. Persze nem fotorealisztikus a grafika, de az összhatás és a dizájn tökéletes. A grafikai motor limitációk miatt cserébe viszonylag erős gép kell neki, FHD max részletességen 4 fizikai mag, 8GB RAM, RX580 ill. GTX1060 vagy ekvivalens gépet kér a 60 FPS eléréséhez. A minimum ennél kevesebb ahogy az a játék steam oldalán is látható.

rwurl=https://i.imgur.com/1IUwIYo.jpg

A hangok hozzák a kötelezőt, rengeteg hang és szöveg 1-1-ben át lett emelve (némi remasterelés után persze), az ember csak azzal remekül el szórakozik, hogy lő egyet, majd megnyomja az újratárazás gombot a kiváló hangok és animációk miatt. A zenék nem különben jók lettek, bár új zenéket írtak a játékhoz a copyright jogok miatt, de az ezek is igencsak fülbemászóak, könnyen megjegyezhetőek, és tökéletesen passzolnak a játékhoz. Joel Nielsen remek munkát végzett, nem csodálkoznák, ha hallanánk még felőle.

rwurl=https://i.imgur.com/FdsbLt8.jpg

A történet
nem sokat változott, értelemszerűen. De azért a készítők nem csak egy sima copy-paste másolatot akartak szerencsére, ennek köszönhetően bár szinte mindegyik pályarészlet ismerős, mindegyik apró "kistörténet" (gondolok itt például az önmagát felrobbantó biztonsági őrre) a helyén van, de azért csavartak az egészen egy kicsit, a földi pályákon is nem kevés kibővítés, új elem található, de az idegen világot gyakorlatilag szinte teljesen újraalkották, persze a régebbi részelemek újrahasználásával. Ennek köszönhetően a teljes játékidő simán lehet akár 20 óra is első alkalommal. Biztos lesznek, akiknek a régi jobban tetszik, de nekem igazi élmény volt az új helyszíneken lövöldözni. Tökéletesen passzoltak számomra Half-Life életérzésbe az új pályák, az új szörnyek (hopp, spoiler?) és az új megvalósítások. Egyedül a nehézséggel voltak fenntartásaim, ugyanis szerintem nem egyenletes, de régi motorosként ez engem nem zavart, elvégre régen is (még?) voltak kihívások a játékokban. A lényeg, hogy a játék csalás nélkül is végigjátszható, bármilyen ennek ellentmondó híreszteléssel ellentétben.

rwurl=https://i.imgur.com/4WdSZQ0.jpg

A játékdizájn
fergeteges lett. Maga a(z egyébként ugye nem túl részletes) sztori mindenki számára ismert, a remaster sem tér el ettől érdemben, max egy picit itt-ott kibővíti. A pályák logikusak, jól tervezettek, a puzzlek szerintem elfogadhatók, bár ahogy írtam 1-2 dolog máshol lesz és máshogyan (fegyverek, szörnyek, események, stb), valamint pár dolgot kivágtak vagy kibővítettek, de maga a játék kerek egész. Igen, az Interloper pálya kicsit repetitív, a játékban van még pár bug, kicsit lehetne több prop/modell a pályákon (ez sajnos engine limitáció), Magnumot kapunk sörétes helyett az elején, az AI viszonylag buta az eredeti játékhoz képest, és még néhány apróbb tüske. De egyszerűen annyira erős a hangulat, olyan durván hat a nosztalgia, és nem mellesleg a játék egyéb részei olyan jók lettek, hogy az ember könnyen szemethuny a hiányosságok felett. Természetesen a készítők a multi részt is felújították, bár nem tudom ennyi év után ki fog vele játszani.

rwurl=https://i.imgur.com/h4fqB8y.jpg

A kezdet kezdetén ez egy ingyenes mod lett volna, de aztán gondolom a felmerülő rengeteg nehézség miatt, és némi biztatás gyanánt alapáron 17,99 euró jelenleg.
Egyfelől mindenképpen megéri, végre ismét egy igazi old-school FPS, rengeteg fegyverrel, utánozhatatlan hangulattal, kellően hosszú játékidővel - ilyen felesleges baromságok mint: autoheal, qte, script, stb NÉLKÜL.
Másfelől viszont, még a készítők szerint is csak v0.9 a verziószám (early access), és bizony egyértelműen még lehet törpölni rajta egy évet, az eddigi fejlesztési tempót figyelembe véve. Ezt egyébként be is ígérték: az idegen részeken is reszelnek még, illetve ha az kész, még gyorsan átfutnak a földi részeken is és finomhangolják. Hát, reméljük a legjobbakat.

rwurl=https://i.imgur.com/jgHGOMO.jpg

Azt hiszem az a legnagyobb dicséret a játéknak, hogy mától kezdve nyugodtan le lehet törölni az ős HL1-et (de a HL1 : Sourcet mindenképpen), elvégre nekünk itt van a friss, ropogós, hangulatos újabb változat. Mintha ismét csak a régi játékkal játszanánk, a nosztalgiafaktor 100%-os. Elő lehet venni a hamarosan megjelenő Half-Life 3... ööö vagyis HL Alyx előtt, elvégre az a HL1 és a HL2 közötti időben fog játszódni, tehát pont aktuális.

Értékelésem: 95%

Szerkesztette: Chiller - 2020 jan 25


az a legnagyobb dicséret a játéknak, hogy mától kezdve nyugodtan le lehet törölni az ős HL1-et

Fura ilyet olvasni, mert pont ma beszélgettem egy haverommal arról, hogy hát úgy istenigazából egyikünk sem érti, hogy mi értelme volt a Black Mesának, mert a HL1 még mindig jelentősen jobb játék, cserébe a BM olyan sokáig készült, hogy mire kijött, elavult lett. :D

Az én szememben a Xen sajnos egy kicsit leértékelte a CC munkáját (azért a rendes, befejezett, early accessből kilépő 1.0-ás verziót meg fogom várni, hátha), mondjuk egyébként sem mondanám, hogy minden szempontból ápgrédnek tartottam a játékot. Pl. ez nálam negatívum:

De azért a készítők nem csak egy sima copy-paste másolatot akartak szerencsére, ennek köszönhetően bár szinte mindegyik pályarészlet ismerős, mindegyik apró "kistörténet" (gondolok itt például az önmagát felrobbantó biztonsági őrre) a helyén van, de azért csavartak az egészen egy kicsit, a földi pályákon is nem kevés kibővítés, új elem található, de az idegen világot gyakorlatilag szinte teljesen újraalkották, persze a régebbi részelemek újrahasználásával. Ennek köszönhetően a teljes játékidő simán lehet akár 20 óra is első alkalommal.

Na nem azért, mert hogy a HL1 szolgai másolatát vártam volna el, inkább az a bajom, hogy a BM egy olyan Half-Life, ami el van nyújtva, mint a rétestészta. A bővítgetések és a HL2-re hajazó, lassabb játékmenet miatt elég komolyan sérült a "pacing", a játék össztempója-cselekményvezetése, whatever. Az eredeti HL valami lenyűgözően jó tempóban folyik, szinte játszatja magát, szóval kár, hogy ebből semmi nem jött át a CC-nél.

A poén meg az, hogy a pacing elcseszése a Xennél harap nagyon durván a CC seggébe, mert ha őszinte vagyok, akkor én elég hardkór HL-imádóként kurvára untam a Xen egy jelentős részét. Szépnek szép, az atmoszféra is üt, de aztán megszokod és rájössz, hogy lőni azt úgy alig kell, helyette inkább sétálgatsz és ugyanazt a fejtörőt oldod meg 100x (egy biztos, a CC-nél konnektor-fetisiszták dolgozhatnak, mert érezhetően le vannak nyűgözve attól az istenverte dugós feladatoktól). A HL1 nálam általában úgy megy, hogy eljutok Xenig, aztán az esetek felében ott kilépek és ennyi volt, mert hát egyszer-kétszer végigjátszogatod, többedjére viszont már nem tudja fenntartani az érdeklődésedet... a BM Xenjével is ugyanez lesz nálam.

A Xen néhány hibájával meg úgy vagyok, hogy basszameg, 22 év telt el az eredeti óta, talán nincs is többet elemzett "szar rész", mint az eredeti játék notórius utolsó másfél órája, aztán mégsem sikerült annál jelentősen jobbat csinálni. Sőt, néhol még rosszabbat alkotni is sikerült, és én komolyan elképzelni sem tudom, hogy a fenébe lehetett szarabb Interlopert csinálni az eredetinél. :D Az csak fantáziátlan, szar és idegesítő volt, ez fantáziátlan, szar, idegesítő és ráadásul hosszú. :D A teljesen fun és elfogadható hosszúságú On a Railt megvágják, az Interloperből meg eposzt csinálnak...

Konkrétan mit kellett volna megoldani? Hát, tényleg nem sok mindent, ha körülnézel az interneten (na meg a szíved mélyén :D), akkor kb. ez a baj a régi Xennel:

- Szar platforming --- > Érzésem szerint ezt a CC kijavította, bár lehetett volna belőle kevesebb.
- Fantáziátlan pályadesign --- > Ezt megpróbálták kijavítani, de csak részben sikerült, mert Xen túl hosszú a BM-ben, az Interloper borzalmas, a fejtörők önismétlőek.
- Harcban hatalmas a visszalépés, mert elfogynak az intelligens emberi ellenfelek --- > A CC-nél erre válaszul kitaláltak két új houndeye-t, amiket pöccre ugyanúgy kell elintézned, mint a hagyományosakat. Epic fail, valami tök új ellenféltípus kellett volna.
- Fos világépítés --- > Itt megint pontot kap a CC, mert frankó a kutatóállomás és a "vortigaunt lore" is, egyértelmű javulás.

Ettől a sok hibától függetlenül persze nehéz csalódásnak tekinteni a Black Mesát, mert hát mégiscsak egy soha el nem készülő modról van szó, ami mégiscsak elkészült, csak tudja a tök, hogy érdemes volt-e. Polírozzák még, vágják meg a Xent ott, ahol muszáj, dolgozzák át egy kicsit a katonák AI-ját, piszkálják meg a fegyverbalanszot egy pöppet, cseréljék le és bővítsék ki a fegyveranimációkat és akkor talán, majd egyszer egyenlőként foghat kezet a HL1-gyel.

A multit viszont én kérem, mert amikor legutóbb próbáltam, egy nagyon kellemes, de iszonyú bugos és optimalizálatlan remake-je volt a jó öreg HL:DM-nek.

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.



NA:
https://steamcommunity.com/gid/103582791438194191/announcements/detail/1707362418744405955

The biggest change we have made is a complete overhaul of the HECU AI. Soldiers will now lay down suppressing fire, flank your position, communicate more, throw grenades more effectively, use their MP5 grenade launchers, and more.

We have also evaluated and changed a number of the combat spaces to better utilize the AI and to reflect what we have learned since we first built Earthbound. It has been a lot of fun redesigning areas of the game to work better, and to use “creativity through constraint” to make the most of our levels without completely rebuilding them.

The team watched a number of playthroughs and identified sections in the game where the pace came to a grinding halt. We redesigned or fixed these sections so that players can keep up their momentum.

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.



Jó kis WoT-ot iderittyentettél nekem.
Értem a fanyalgást, de én másként nézek erre az egészre. Eleve én az ős Xen pályákat is szerettem. Szóval innen indulok.

A réginek is 95%-ot adtam volna anno, persze ha most jelenne meg, most már nem, de hát ezért készült el a BM. Egy teljes technikai ráncfelvarrásként. Az hogy itt-ott hozzányúlt, kifejezetten örülök, mert már rongyosra játszottam az alap HL-t, és vakon végig tudnám vinni oda vissza fejen állva, így meg azért mégis van pont annyi újdonság élmény, amennyi a nosztalgiafaktort még egyáltalán nem öli meg.

Ennyi. Persze még lehetne bővíteni, meg finomhangolni, és reszelni rajta, de vegyük figyelembe, átlag 10-30 ember csinálta ezt a szabad idejében. Ahhoz képest ez egy teljes értékű AAA (remaster) játék a szememben. (igen, hozott anyagból dolgoztak, de ha nem úgy lenne, itt küldené a mennybe a teljes játékos társadalom) Pláne figyelembe véve a mai felhozatalt...

Reméljük azért most már hamar tényleg befejezik. Bár ahogy halad a Opposing force remake, ráérnek... Jó lenne ha mondjuk ez a gárda megcsinálná a HL3-at... Na meg is keresem a bilimet.



Ezt meg csak így külön:

Szóval kötelező cuccok a workshopból (remélem ezeket majd legkésőbb az 1.5 változatba beteszik)
- Definitive On a Rail (uncut+loop mod) (helló Zaxx!)
- Surface Tension uncut (helló Zaxx!)
- Weapon animations
- Tentacles in Surface Tension

Meg pár egyéb cucc is egész tűrhető, pld: Scylla, Pre-disaster (fun) mapok, Azure Sheep (ha kész lesz), stb.



Én ősszel már nem tudtam várni tovább a Xenre, nekiültem a BM-nak, és ugyan nem volt rossz, a pacing nekem majdnem derékba törte a dolgot, voltak benne iszonyú unalmas részek, amik pedig az eredeti játéknál izgik voltak. Aztán jött a meglepetés, hogy év végén jön a Xen, na, mondom befejezem az egészet... azóta is ebben az állapotban leledzem, akkora unalomtenger volt 30-45 perc után, hogy abbahagytam, és azóta se tudtam erőt venni magamon, hogy folytassam. Szerintem ilyen 6/10, az átlagnál picit jobban sikerült fan project, ami nem igazán tudom, hogy megéri-e az árat, amit kérnek érte (nyilván fanok, meg szabadidő, ami megsüvegelendő, de a játék jelen állapotában nem annyira).



A Surface Tension Uncut benne van az alapjátékban már. A többi meg nem tudom, megy-e az új verzión.

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.



én is pont kb egy héttel ezen cikk megjelenése előtt kezdtem újra a black mesa-t. eddig nagyon tetszik, én speciel örülök a kisebb nagyobb eltéréseknek. egyedül talán a régi zenéket hiányolom, azok már annyira beégtek az agyamba, hogy mindig disszonanciát kelt bennem ha más szólal meg. a látvány más tészta. a workshopból letöltöttem valami gun sfx csomagot hozzá amit rögtön ajánlottak, az is bejövős.
egyedül ami eddig talán nem tetszett annyira, a nagy bazi 3 csápos dög elégetése a rakéta hajtóművel, annak valahogy az eredetiben nagyobb volt az impact-ja (meg alatta megtalálni a 6lövetűt)

"Look at you, hacker. A pathetic creature of meat and bone. Panting and sweating as you run through my corridors. How can you challenge a perfect immortal machine?" - Shodan



A "csápos döggel" kapcsolatban én csak azon röhögtem már kínomban legutóbb, hogy mindig akkor sikerült játszanom a játékkal, amikor az a rész éppen megint bugos. Most pl. az van, hogy nem tudod olyan szépen terelgetni a támadásainak az irányát gránátokkal, mint az első részben, mert nemcsak a zajra reagál, hanem arra is, hogy te megnyomod a bal klikket az egéren. :D Elvileg az 1.0-ra javítva lesz.

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.



ááh, akkor azért szopatott be mindig.
úgy rémlett, hogy hl1-ben ezt valahogy tudtam menedzselni, itt meg mindig rám mart.
viszont cserébe kaptam egy halhatatlan biztonsági őrt, aki véges végig lövöldözött rá (na nem mintha az segített volna)

"Look at you, hacker. A pathetic creature of meat and bone. Panting and sweating as you run through my corridors. How can you challenge a perfect immortal machine?" - Shodan



Nos igen, ezért lenne már ideje a v1.0 megjelenésének, és akkor elvileg már végre végleges lesz a workshop verzió, nem kell félévente mindegyiket újraintegrálni.

brianaspirin írta: egyedül talán a régi zenéket hiányolom, azok már annyira beégtek az agyamba, hogy mindig disszonanciát kelt bennem ha más szólal meg.

Erre is majd a v1.0 változat lesz a megoldás, bár már most is vannak workshop modok, amik a régi zenét visszateszik, de ha végleges lesz, akkor ezt sem kell havonta átprogramozni.



good to know

akkor ha nem vagyok egy nagy újrajátszós guru, akkor most már várjam meg az 1.0ás kiadást a végigjátszással?

"Look at you, hacker. A pathetic creature of meat and bone. Panting and sweating as you run through my corridors. How can you challenge a perfect immortal machine?" - Shodan



Hát, le akarjátok cserélni itt a játék zenéjét, pedig abba aztán még én sem tudok belekötni.
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=XDJTWz6oKO8

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.



Ja, remélhetőleg 1-2 hónapon belül kész.



Chiller írta: Ja, remélhetőleg 1-2 hónapon belül kész.

Black Mesa 1.0 will launch Thursday March 5th on Steam.

REWiRED - Kutyus felfedő szétszéledés - 2014-2057 © Minden Jog Fenntartva!
Virtuális valóság és Kecskeklónozó központ - Oculus MegaRift - PS21 - Mozi - 4D - Bajuszpödrés
Médiaajánlat/Borsós Brassói Árak
Rohadt Impresszum!