Jelenlegi hely

Újra kapható a Mafia, de hiányzik belőle egy darab

Utolsó bejegyzés

Újra kapható a Mafia, de hiányzik belőle egy darab
Öt évvel a Steam-verzió szanálása után a Mafia első része visszatért a digitális polcokra, ezúttal a GOG kezelésében. 12 dollárért zsebre is lehet vágni az új verziót, amelyben ezúttal már DRM nélkül kalandozhatunk Lost Heavenben, azonban sajnos nem csak a másolásvédelem került törlésre.
 

2012-ben ugyanis azért szívódott fel Steamről a játék, mert a soundtrack tetemes része tekintetében lejárt a 10 évre szóló licenc. A 20-as és 30-as évek klasszikusai mesteri hangulatot teremtettek gengszterkedésünkhöz, így elvárható lett volna, hogy a 2K Games megújítja a jogokat, de ezzel ellentétben csak a GTA San Andreas példájának követésére tellett. A kérdéses számokat tehát eltávolították a Mafiából, maradéknak pedig már csak a kevésbé emlékezetes darabok jutottak (mindössze a Vladimir Šimůnek szerezte szimfonikus dallamokra számíthatunk). Apró öröm az ürömben, hogy a GOG-fórumon villámgyorsan elterjedt egy útmutató, ami segít a fájlok visszaállításában. Ha megvan még a régi CD-nk, vagy esetleg a steames változat, akkor a moddolás legális, ellenkező esetben azonban törvényre törünk... na de mit számít ez annak, aki Tommy Angelo bőrébe akar bújni?

Szomorú, hogy ilyen vagy olyan okból mostanában egyre kevesebbszer sikerül valóban megőrizni egy-egy klasszikus játék eredeti formáját. Őrizzétek és óvjátok eredeti CD-iteket!
Szerkesztette: Doom - 2017 okt 21

Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

Ehhez képest vicces a 10 eurós ár, talán öt éve is ennyi lehetett az alapár Steamen, nem vagyok benne biztos. Még jó, hogy én annyira őrzöm az eredeti Mafia-lemezeimet, hogy máig fel sem bontottam a dobozt :D

A szerzői jogok meg fontos dolgok, de erre az analógiára azért van néhány film, melynél mókás lenne, ha eltűnnének belőle a licencelt zenék. Érdekes, hogy például a Donnie Darko elején lévő vérrajongókat felháborító zenecsere is a rendező szándéka szerint történt, mert korábban nem volt keret a kinézettre.

Rendben van, hogy csak játékokról van szó, de a licencszerződéseknél védeni kéne az alkotást, nem szavatossági időt tenni a zenékre. Ez persze régen nem volt probléma, megvetted a lemezt, és kész. De a Steamen hiába vetted meg ezer éve a Vice Cityt vagy a San Andreast, vissza kell műtened beléjük a zenéket. Vajon még manapság ilyen balfék módon szerződnek, amikor sokkal nagyobbak a költségvetések, és egy patchcsel úgymond könnyen lecserélhető a játékra egy hasonlóra. Bazz, a GTA III sem lenne ugyanaz más rádióállomásokkal! Azokon nőttem fel a játékidő azon 20 százalékában amikor nem a saját mp3-aim mentek!

Sors bona, nihil aliud.



Mással se szeretnék játszani csak a 15 éves Mafia-val amit már mindenki végigjátszott akit valamennyire is érdekelt a játék. :( Hiányozni fognak a zenék belőle, RIP.


Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

Egy kicsit pontosítanék: nem mindenki játszotta végig, akit érdekelt. Sőt van olyan "barátom", aki rendre játszik 20-30 éves játékokkal. Tavaly pedig megnézett egy sorozatot, mert azt kilenc éve ajánlották a HW-n, és akkor jutott el oda.

Nem árulom el, ki lehet az!

Sors bona, nihil aliud.



Vajon még manapság ilyen balfék módon szerződnek, amikor sokkal nagyobbak a költségvetések, és egy patchcsel úgymond könnyen lecserélhető a játékra egy hasonlóra.

Szvsz pont erről lehetett szó régen: megoldották olcsóba' a licencet, cserébe nem szólt örökre. Nagyon meglepődnék, ha mondjuk 10 év múlva a GTA 5-ből ki kéne venni a Rihannát. :D

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.



Jó dolog lehet a múltban élni. :(



Régi játékokkal játszani vajon múltban élés lenne? Szerintem nem feltétlenül: oké, vannak hardcore nosztalgia fanok, akik annyira komolyan veszik a dolgot, hogy eredeti hardveren, PC esetében pedig régi számítógépeken visznek végig klasszikusokat (bevallom, egy időben én is kacérkodtam annak gondolatával, hogy a 98-as, még működő masinámat kifényesítgetem a Bloodért), de ennél sokkal többen vannak azok, akik kurrens hardveren próbálkoznak rimászterekkel vagy moddolt verziókkal. Én szeretem a kedvenceimet felpimpolva végigvinni, és pl. legutóbb a Max Payne 2 nagyon emlékezetes élmény volt 16:9-ben és 4K-ban.

Másrészt meg nem mindig jobb, ami új:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=mQ1YMeY07xI

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.


Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

Képzeld, néha még két évnél régebbi könyveket is olvas :(

Sors bona, nihil aliud.



Ugyan márrrr, én sűrűn kapom elő a c64-emet egy kis Wow-ra (wizard of wor-ra), Gianára. Sőt, nem rég vettem hozzá egy floppy drive-ot, fénypuskát stb., mivel tervezek pár régi és új Commodore-os játékot végigjátszani. Meg rajta vagyok egy Atari 2600-as beszerzésén, szintén játék céllal :) És hol vannak a dos klasszikusok (jelen pillanatban a ST Borg-ot tolom :D).
De ettől független a mai játékokra is rálesek, csak kurva nagyon joda kell tegyék magukat, ha randit akarnak velem. :D


Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

Nem nagy az eltérés, de - előjel nélkül - azért más a régi kedvencekkel retrózás, mint a 10-20-30 éves játékok pótlása. Főleg kizárólagosan.

Nyilván én is játszom régiekkel és újakkal is, az utóbbiakkal kevesebbet, mert a hype nem hat meg, akkor sem ha elvből esetleg megveszek egy játékot frissiben vagy KS-en támogatom. Gondoljunk bele: a Day of the Tentacle és a Full Throttle is 20+-os darab, jövőre lép a második X-be a Grim Fandango is. Ajánlhatók akár a legfrissebb játékok mellett is? Naná!

Viszont az is tény, hogy a homokozós akció-kalandok más fejlődési görbét jártak be. Nekem amúgy tényleg őszi terv volt a Mafia, ugyanis a nyáron ment le a GTA III, pedig a PC-s megjelenés óta nagy kedvenc volt, és sokszor belevágtam. Meg is venném, ha a zenéket tartalmazná, de így miért támogatnám 10 euróval a 2K-t, ha megvan lemezesen a játék?

Sors bona, nihil aliud.



Egyébként is jó kérdés, hogy mennyi megy még ilyenkor a készítőknek.



Alapvetően persze biztos velem van a baj, de én nem tudom feldolgozni miért játszanék újra valamit 3. vagy 4. alkalommal 15 évvel később. Vagy ha valami kimaradt ennyi ideig akkor annak valószínű oka volt és ennyi idő távlatából valószínű közel sem azt az élményt adná mint akkor és ott. Témát érintve, most jelenne meg a mafia ugyanabban a formában ahogy azt tette annó senkit nem érdekelne hiába van benne magasan a legjobb történet amit egy ilyesmi "sandbox" játékban láthattunk kb ever. Biztos lenne egy vékony réteg, de nem lenne az a siker ami miatt utána még két részt megélt.

Igen, vannak klasszikusok amiket imádok én is. Shogo pl pont ilyen (isten áldja azt az intrót ami többször néztem végig mint ami vállalható lenne emberileg... :D), cserébe eszem ágában sincs elővenni újra ennyi év távlatából. Ha meg 15-20 évig nem jut oda az ember akkor annak valami oka biztos van. 3-4 év még nálam is becsúszik néha olyan játéknál ami érdekel valamennyire viszont inkább kivárok vele egy emberesebb akciót stb stb, de 15-20 azért az már elég durva. :D

De mondom ez biztos csak az én perverzióm, tudom hogy vannak olyanok akik 1998as gépet tartanak csak az ilyen játékok miatt és képtelenek a korral haladni (Dohi, innen is áldott legyen a neved, bár őszintén meglep, hogy átlépett már Ő is a steam korba és látom képeket töltögetni, reviewkat irogatni. Szívmelengető, tényleg) amivel persze semmi gond nincs, de ez a probléma hogy kivettek egy játékból zenéket ennyi idő után egy olyan kis réteget érint _ténylegesen_, hogy az szinte elhanyagolható. Valószínű 100szor többe került volna volna megújítani a licenselt zenéket mint amennyi bevételt generáltak volna a játékból a következő 30 évben.



A fent említett 2 játékon kívül, vannak még olyanok (Tomb Raider, MDK stb.), amit próbálok évente, két évente újra végigjátszani. Igazából, mostanában szoktam rá arra, hogy olyat is elővegyek újrajátszásra, ami anno megfogott, de csak egyszer játszottam végig (pl. Shogo Mobile Armor Division), vagy ami valami miatt félbeszakadt (King of the Dragon pass). Ez utóbbi kategória a Outcast is, aminek 2-szer estem neki, de mindig félbe maradt a közepe táján. Remélem a hamarosan megjelenő "remake" és a magyarosítás elég lesz, hogy most tényleg a végére járjak Ulukai történetének :)
Egy ellenségem van, az idő :D Amire végzek a klasszikusokkal, addigra a mai játékok is azok lesznek :D


Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

Azzal én is úgy vagyok, hogy gyakran a nosztalgia vagy a történelmi érdekességek keresése a motiváció. A GTA III nyilván elavult, de meglepően jó móka tudott lenni, és a küldetéseket változatosabbnak éltem meg, mint az AC1-ben, de az AC2-be és a Brotherhoodba is hamarabb beleuntam. Pedig azokat szinte új korukban játszottam.

De ez az egész műfajfüggő is, és itt bocsánatot kérek a személyes tavalyi és idei példák miatti hossz miatt. Remélem, hogy megérthető, hogy magamfajta hogy gondolkodik, játszik - és szórakozik kegyetlen jól. Ami nem azt jelenti, hogy ez a követendő, pláne nem az egyetlen út.

Idén meg ugye nagyon bejött a Bayonetta, ami konzolon egy "régi" játék, de bitang jó (bevallom, úgy vágtam vele, hogy lepattanok róla, mert úgysem az esetem). Mit ajánl bárki hozzáértő helyette, ami jobb, fejlettebb, hát a WiiU-s Bayonetta 2-t. Nincs sok opciód. Utána végigjátszottam a DMC1-et (ismertem korábbról ezt a részt is, de nem játszottam sokáig). Más egy kicsit, Resident Evil-esebb, és persze elavultabb, de amellett, hogy marhára érdekes látni a Capcom fejlődési útjait, a csomag maga van annyira korrekt, hogy most is jól szórakozzam. Ma furcsa lenne új játékként kiadni, mert van DMC 3-4 és Bayonetta 1-2.

Most a Ninja Gaiden Sigmával játszom PS3-on, ami egy eredendően 2004-es xboxos játék portja. Nincs más hasonló japánok gyártotta amerikainindzsa-szimulátor, a viszonylag friss harmadik része például hírhedten rossz, mert cső lett, kivettek belőle egy csomó dolgot, és még input lag is van benne. Ez meg piszok jó.

Az említett régi kalandjátékok krémje pedig most is jó. Nem azért, mert meghalt a műfaj, vagy manapság nem érdemes semmihez hozzányúlni, de nem változott annyit - még a szinkron sem sokkal jobb a régebbi jobban sikerültebbeknél. Nem mellesleg elképesztően szép is tud lenni némelyik.

De mitől ne lenne jó a Psychonauts (2005) ma? Mivel cserélnéd le? Az azóta megjelent teljesen más hangvételű néhány Nintendo-exkluzív 3D-s Marióval? A PoP: Sands of time (2003) meg akkora élmény volt tavaly, hogy majdnem elsírtam magam.

Azt sem látom, hogy egy Fallout vagy a Planescape: Torment mitől lenne ma már kevés. Mely RPG-k miatt váltak okafogyottá? A Baldur's Gate-tel szemben averzióim vannak, a Dragon Age: Originst pedig új korában játszottam, és szerettem, de az utóbbi nem üti ki az előzőt.

Az új XCOM miatt fölösleges a régi? A fenét, egy csomó mindenben az egyik jobb ma is, egy csomó más dologban meg a másik. Az 1998-as Jagged Alliance 2-t meg egyik sem.

Ha meg egy sallangmentes hentelés kell, marha jó source porttal a régi Doom (megvettem a 2016-os, nagyon jó, elismerem, de előbb megunom, ez van), vagy "csak még egy körökre" egy oldschool Heroes of Might and Magic (objektíve pörgősebbek erre, mint az újabbak). Nyilván van ami már flashjáték szint mai szemmel (leginkább nálam a Syndicate ez a kategória), de néha jól esik arra is egy régi ismerős.

A Mafia éppen egy olyan műfaj képviselője, ahol sokkal jogosabb a felvetés, mint általában. Nem arról van szó, hogy ne lennének régi és elavult klasszikusok vagy új és modern játékok, melyekkel én is szívesen játszom. Nem szembeállításról van szó.

Nem mondom, hogy nem tartom többre Dosztojevszkijt mint az egész videojáték-hóbelevancot együttvéve, de ettől még ennek a médiumnak a "kulturális megőrzését" is fontosnak tartom - nyilván ez a Mafiánál könnyen megoldható, mások meg már régen elvesztek. Sőt, talán a tihanyi apátság alapítólevele sem azért érdekes, hogy lefekvés előtt azt olvasgassuk Móricz Zsigmond helyett.

Sors bona, nihil aliud.



A GTA III nyilván elavult, de meglepően jó móka tudott lenni, és a küldetéseket változatosabbnak éltem meg, mint az AC1-ben, de az AC2-be és a Brotherhoodba is hamarabb beleuntam.

A GTA III-at most nyáron vittem végig újra talán 15 év után (a GTA 5 után azonnal, hogy erős legyen a kontraszt :D), és nekem is bejött még mindig. Nyilván régen az a játék volt a nagy reveláció, annak meg megkopott csúnyán, de az a kellemes árkád-jelleg manapság is nagyon szórakoztató tud lenni, a grafika meg mindig elég csúnya volt, szóval nem is zavar. :D

Azt sem látom, hogy egy Fallout vagy a Planescape: Torment mitől lenne ma már kevés. Mely RPG-k miatt váltak okafogyottá?

Hát a Fallout 3 és a Fallout 4 miatt, mert az ottani jövőképbe belekalkulálták azt is, hogy az atomvillanás zsugorítja az emberek agyát. :D

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.



A Mafia éppen egy olyan műfaj képviselője, ahol sokkal jogosabb a felvetés, mint általában.

Egyébként a Mafiára nagyon igaz, hogy elavult: a játékmenet manapság baltával faragottnak tűnhet a sok furcsasága miatt, a történet rohadtul mesterkéltnek és színpadiasnak érződik (részben azért, mert eleve több köze van az A viharos húszas évekhez, mint a Keresztapához, de sokkal inkább azért, mert az Illusion Softworksnál nagyon szép kis arcokat sikerült lemodellezni, de animálni már nem), és tele van olyan aprósággal, amit már "kisztrímlájnoltak" a műfajból. Viszont pont ezért egy baromi érdekes játék, mert látod azt a "szimulátorszerű" másik utat a sandboxhoz a populáris formátum (GTA) helyett.

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.



ebben az egesz nosztalgiafaktoros regi jatekok vitakoreben kozelebb allok a te velemenyedhez -a borsodzo futkos a hatamon Zaxx pixelgrafikas FPS-eitol- de! van par regi jatek ami jatekmenetileg/hangulatilag annyira egyediek voltak, vagy az utana jovo klonok egyszerusodtek, hogy neha elokapom a klasszikus regit es meglepoen nem zavar az elavultsaga.
Dungeon Keeper2, Fallout Tactics, Vampire (bloodlines es redemption egyarant) ES oblivion (mert ugyan mar akkor agyfaszt kaptam a modellek kinezetetol amikor megjelent, de a tovabbiakban a bethesda olyan szintre butitotta az RPG rendszeret, hogy faj nezni) meg meg nehany. szal eleg specifikus, de eszembe sincs altalaban a regieket nyustolni, ha van csili vili uj verzio, ami esetleg meg fejlettebb is.
de sztem ez a tema mar inkabb a jatekfilozofalgatos topikba illik inkabb.
a mafiabol meg nekem a 3 is tetszett, vegig is jatszottam, amivel tudom elegge egyedul vagyok.

"I think i'll name him Nikos, after my friend Jeffrey"



mikkamakka írta: a mafiabol meg nekem a 3 is tetszett, vegig is jatszottam, amivel tudom elegge egyedul vagyok.

Én is végigjátszottam volna, ha 50+ óra után nem semmisül meg az egyetlen automata mentés.

A pixel FPS-eket nemcsak most nem szeretem, de mindig is utáltam, ellenben a Mafia első része még pár évvel ezelőtt is ugyanolyan nagy élmény volt, mint annak idején elsőnek. Idén lecsúszott egy KotOR 2 is, és pár perc után elfelejtettem, hogy egy tizenvalahány éves játékkal tolom. Na meg évente előkapom a C-64-es Neuromancert és King's Bounty-t is. :D Eleve több éves csúszásban vagyok a legtöbb stuffal, a Battlefronton kívül nem hiszem, hogy lesz olyan, amit megjelenéskor játszanék idén (az Elexet tolnám, de nem akar megérkezni).

Angol tudósok szerint a fenti hozzászólás nemcsak a szerző, hanem egyben az egész emberiség egyetemes véleményét is tükrözi.



Én megértek mindenkit, de tényleg. Van aki szeret ősrégi játékokat nyüstölni vagy nem zavarja az elavultság grafikailag. Legyen.

Viszont ez egy olyan apró rétege az amúgy se gigászi pc játékosbázisnak, hogy elképesztő. Vajon mennyien játszottak a Dungeon Keeper 2-vel idén? 100an? Lehet ezzel is sokat mondtam. Mafia szintén. Mennyit adhattak el belőle az elmúlt 3 évben? :D Steamcharts szerint az elmúlt 5 évben nem volt az avg player mutató 10 fölött. Nem reprezentatív nyilván, de elég jó iránymutató. Ezért nem értem a hőbörgést a téma körül, mert igen... Léteznek emberek akik most játszanának vele, de azért a 200 emberért nem fognak újravásárolni zenéket, mert nem éri meg anyagilag rákölteni azt a pénzt egy 15 éves játékra. Sajnálatos, de ez van.


Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

Nem a hőbörgés a lényeg, hanem az, hogy újrakiadtak egy klasszikust, de figyelembe kell venni, hogy nem kapod meg az "eredeti" terméket a pénzedért. A célközönség számára ez releváns. Az, hogy mi rentábilis, nyilván jogos felvetés, ezért is vetettük fel a régi és a mostani szerződések közötti különbséget.

Mellesleg a zenekivágásokban szintén érintett rokon, a GTA: San Andreas máig milliós népszerűséggel bír multiban - ami hivatalosan nem is létezik, és ez a SteamChartson sem látható.

Pár hónapra rá, hogy kijött a PS4, a PS1-es Crash Bandicoot már jobban fogyott PSN-en, mint bármely PS3-as játék (köztük a GTA V). Nem véletlenül újították fel idén. Az Age of Empires II HD is többmilliós sikercím lett. Most a Mafia is felkúszott a GOG-os toplistán, de nyilván nem brutális tételekről van szó. Valaha multiban népszerű és máig működő multival rendelkező játékban azért nekem sikerült partnert találni, ha akartam. Például tavaly is a Dawn of Warhoz (2004 az alapjáték, de az utolsó kieg 2008-as), melyet egymással RW-sek is játszottunk.

Szerk.: Hihetetlen, hogy már egy Uncharted vagy Crysis is 10 éves.

Sors bona, nihil aliud.



Steamcharts szerint az elmúlt 5 évben nem volt az avg player mutató 10 fölött.

Mert egy 100 éves játék, aminek a digitális verziói semmilyen előnnyel sem kecsegtetnek. Inkább a fontosabb kiadásoknál mérhető az, hogy van pénz a retróban: pl. a Duke 3D és a Shadow Warrior Devolver-féle "rimászterei" nagyon jól fogytak, de a Grim Fandangóból is elszórtak egy csomót amiatt, hogy az eredeti változat gyakran még egy isteni csoda segítségével sem indul el a mai masinákon.

Másrészt meg van olyan játék is, amit csak látszólag nem éri meg kiadni, erre ott a Blood, mint tökéletes példa. Valami egészen perverz módon még DOSBox alá is születtek hozzá komolyabb pályacsomagok és modok, de olyan kicsinek látszódott a közösség, hogy úgy tűnt, a többi régi FPS-hez képest el van felejtve a játék... aztán jött a BloodGDX source port, és mindenki aktivizálta magát (egy csomó régi modot ápdételnek, HRP-t, fegyvermodokat, felskálázott asseteket meg a tök tudja még mit csinálnak hozzá), a steames eladások meg elkezdtek nőni, mert a port miatt egy csomóan megvették bagóért.

Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.

REWiRED - Kutyus felfedő szétszéledés - 2014-2057 © Minden Jog Fenntartva!
Virtuális valóság és Kecskeklónozó központ - Oculus MegaRift - PS21 - Mozi - 4D - Bajuszpödrés
Médiaajánlat/Borsós Brassói Árak
Rohadt Impresszum!